VK LOŽISKA s.r.o. (https://www.vkloziska.cz/)
Ložiska do nábojů kol DAC
Ložiska DAC první generace pro uložení kol motorových vozidel jsou dvouřadá kuličková ložiska s kosoúhlým stykem a s děleným vnitřním kroužkem, oboustranně utěsněná. Jejich speciální konstrukce je přizpůsobena těžkým provozním podmínkám v širokém rozsahu teplot, v prašném a vlhkém prostředí, a při rázovém zatížení radiálními silami a klopnými momenty.
Dělený vnitřní kroužek umožňuje vestavět do ložiska největší možný počet kuliček o velkém průměru a dosáhnout potřebného stykového úhlu, čímž je dána velká únosnost ložiska a jeho dlouhá životnost. Polyamidová klec odolává opotřebování a přispívá k tichosti chodu ložiska.
K mazání ložiska po celou dobu jeho životnosti postačí kvalitní mazací tuk, kterým je ložisko naplněno ve výrobě. Domazávání ložiska není možné ani potřebné. Účinné pryžokovové těsnění spolehlivě zabraňuje vnikání nečistot a vody do ložiska a unikání maziva.
Přesným slícováním obou dílů vnitřního kroužku je ve výrobě nastavena optimální vůle v ložisku, takže při montáži ložiska není třeba ji seřizovat. Je ale nutno dodržet velikost utahovacího momentu, předepsaného pro utažení matice.
U ložisek druhé generace je vnější kroužek nahrazen nábojem kola, v němž jsou vybroušeny oběžné dráhy pro kuličky a jehož příruba je přizpůsobena k namontování brzdového kotouče a disku kola. Dělený vnitřní kroužek s celou vnitřní konstrukcí ložiska je v podstatě stejný jako u ložiska první generace.
Ložiska třetí generace už mají i vnitřní oběžné dráhy vybroušené přímo na přírubovém čepu kola, a vnější oběžné dráhy jsou v náboji, tvořícím jeden celek s upevňovací přírubou nebo s objímkami pro čepy kloubů. Vnitřní konstrukce vlastního ložiska se v principu neliší od ložisek předchozích generací, takže jeho užitkové parametry zůstávají zachovány.
Ložiska pro klimatizační zařízení automobilů ACB
Jedná se rovněž o dvouřadá kuličková ložiska s kosoúhlým stykem oboustranně krytá. Na rozdíl od ložisek do nábojů kol, nemají dělený vnitřní kroužek. Jejich konstrukce je přispůsobena provozu klimatizačních jednotek.
Přehled základních typů ložisek pro klimatizace
Označení |
Rozměry v mm |
Hmotnost |
IB |
d |
D |
B |
r min |
kg |
ACB30520022 |
30 |
52 |
22 |
0,6 |
0,16 |
ACB30550023 |
30 |
55 |
23 |
0,6 |
0,2 |
ACB32470018 |
32 |
47 |
18 |
0,6 |
0,10 |
ACB32550023 |
32 |
55 |
23 |
0,6 |
0,18 |
ACB35500020 |
35 |
50 |
20 |
0,6 |
0,09 |
ACB35520020 |
35 |
52 |
20 |
0,6 |
0,108 |
ACB35520022 |
35 |
52 |
22 |
0,6 |
1,112 |
ACB35550020 |
35 |
55 |
20 |
0,6 |
0,14 |
ACB35620021 |
35 |
62 |
21 |
0,6 |
0,22 |
ACB40570024 |
40 |
57 |
24 |
0,6 |
0,16 |
ACB406200206 |
40 |
62 |
20,6 |
0,6 |
0,19 |
ACB40620024 |
40 |
62 |
24 |
0,6 |
0,22 |
ACB40680030 |
40 |
68 |
30 |
0,6 |
0,37 |